VIKTIG INFO!

Hei alle. Etter årsmøtet i går hadde vi evalueringen av Vårslipp, hvor det også ble oppfordret til å gi tilbakemelding på hvorvidt vi skulle fortsette med forestillinger med store/små sketsjer innimellom sangene eller slik vi gjorde på Vårslipp; kun sang med konferansier. Det var blandede tilbakemeldinger mh til sketsjer, men felles var at alle var storfornøyde med det vi gjorde i vår.

 

Så hadde vi 2 viktige saker. Sak 1 er en alvorlig sak som var til orientering, men med mulighet til kommentarer fra koristene i etterkant. Det var ønske om å sende dette til alle. Det var 28 korister til stede på årsmøtet, så det er en del som ikke fikk dette med seg. Det er derfor veldig viktig at ALLE leser disse 2 sakene. Har du en kommentar til sak 1, send direkte til meg.

 

Sak 1. OM KORETS VERDIGRUNNLAG/FORPLIKTELSER

Torstein leste og orienterte fra Visjon- og utviklingsdokumentet for ÅsEnsemblet. Vedlagt her: Visjon og utviklingsdokument for ÅsEnsemblet

 

Jeg orienterte slik:

 

Hva slags kor er ÅsEnsemblet? Da vi tre gründerne(Grete, Nina L og Inger) startet koret, slutte vi i alle andre kor/jeg sa opp dirigentjobbene og vi startet dette for å jobbe med bare dette/ett kor. Hvorfor gjorde vi det? For å få det koret vi ville/ønsket å ha. Vi ville ikke ha det slik vi opplevde diverse i andre kor, f eks med subkulturer, noen uengasjerte dirigenter som måtte jobbe med ting de slett ikke likte eller var gode til. Vi ville ha et kor hvor alle drar i samme retning. Det koret fikk vi til, i mange år

 

Nå opplever jeg at ting begynner å skli ut.

 

Vi hadde diskusjon på seminaret for noen år siden som resulterte i en plattform som står fast. Det var den Torstein starte med å lese. Likevel har det skjedd noe i koret de siste årene.

 

Det er blitt relativt mye fravær på øvelsene og veldig mye forfall til konserter og andre ting mange gjerne ville vært med på.

 

Kor er ikke et demokrati, det har både vi og korforbundet slått fast.

 

Hva vi skal være med på er det primært dirigenten som skal velge ut, som vet hva vi kan klare, hva vi er gode til og kan vise frem.  Så diskuterer jeg det med styret og vi avgjør mht økonomi, hva vi har kapasitet/overskudd til og annet. Deretter informeres koristene.

 

Det gis beskjed i god til. I 99 % av tilfellene

 

Det fremgår av visjon og vedtekter hvilket kor vi skal være. At vi skal bygge et amatørkor med høyt faglig nivå, basert på profesjonell faglig musikalsk ledelse. Det blir vanskelig hvis bare halvparten av koret er med der vi viser oss frem, på ulike konserter/oppdrag.

 

Jeg ønsker ikke å være dirigent i et slikt kor.

 

Jeg vil at alle(de fleste) skal være med når vi opptrer.

 

At man ikke melder seg på/sier ja fordi det f eks er hyttesesong, er absolutt ikke grunn nok til å melde forfall. Det er det mange som gjør nå, har jeg fått vite

 

Koristene har gjort et valg når de sa ja til å være med i ÅsEnsemblet

 

Noen sier vi ikke må være med på så mye, at det blir mye, folk blir slitne.

 

Vi er med på veldig lite! Spør andre kor/korister hva de er med på. De har vårkonserter, høstkonserter, julekonserter, de dra på turer, utenlandsturer, rytmisk seminar i Danmark osv.

 

I år ble det tre helger som rammes i en måned(inkl seminaret). Det er ekstraordinært, vi pleier ikke det. Bare denne ene gangen ble det sånn. Og det ble gitt beskjed 4 måneder før.

For det første tenker jeg da: Hvem skal vi være kor for? For de som syns det er for mye eller de som vil være med på ting og tang, som melder seg på og som har lyst til å vise frem det vi øver på. Men det er de sistnevnte som gang på gang ikke får vært med på festivaler, andres konserter etc fordi halvparten sier nei.

 

Når vi for en gangs skyld gjør noe ekstra/mye en måned, så melder halvparten at de ikke kan. Noen er faktisk ikke med på noe av det vi skulle gjøre etter Vårslipp.

 

Jeg viser til resultatet av påmeldingen til aktiviteter styret har sagt vi skal være med på.

  • Allsangen, tilsammen 20 stk
    • S 6/4, A 3/2, T 2/1, B 1/2
  • Støttekonserten for Ukraina 2. september: til sammen 26 sangere
    • S 6/4, A 8/2, T 1/0, B 3/1
  • Pride 16. september, til sammen 20 sangere
    • S 5/2, A 5/3, T 1/1, B 2/1
  • Korvaka på Røros, 23 sangere. En bass har faktisk ennå ikke svart
    • S 3/6, A 5/1, T 2/1, B 3/2

 

Hvordan skal vi organisere oss på øvelsene når det er slik? Spes til Korvaka. Hva skal de som ikke er med på konsertene gjøre når vi som skal dit øver? Vi trenger jo et par øvelser i forkant til konsertene og flere til Korvaka.

 

Når vi skal til Røros, så er altså bare halvparten med. På Røros fikk vi også tilbud om å være et av korene som får tilbakemelding/blir vurdert av et fagpanel. Og de korene som fikk dette, skulle også få ha egen konsert med noen sanger hver. Men det måtte vi takke nei til. Ingen vits i å få evaluering på et halvt kor. Det koster selvsagt litt å dra til Røros, men man har ganske lang tid til å ev spare. Hvis man vil dette. Selv om jeg har forståelse for økonomi i akkurat den saken

 

Vi har meldt oss av Allsangen som skulle bli en tradisjon i Borggården.

 

Vå må også melde oss av det vi skulle ha i september.

 

Spesielt Pride syns jeg er vondt å melde oss av. I år tenker jeg det er viktigere enn på lenge å vise støtte til en minoritet som fikk sin skjøre trygghet ødelagt at en brutal terror i fjor. Det ville vært ekstra på sin plass å være med i år for å vise at Pride handler om mangfold og frihet. Vi har til og med en fantastisk sang vi kunne sunget(For me).

 

Og støttekonserten til Ukraina er tung å svelge at vi ikke får til. Det hadde vært så fint å bidra med noe der. Man føler seg så hjelpeløs når ser all grusomheten, og her kunne vi bidratt. Det ville gjort så godt.

 

Korvaka er fortsatt under vurdering. Jeg syns det er litt umotiverende å dra med halvt kor. Men er åpen for diskusjon fordi jeg vet de som er påmeldt er så veldig lysten på den turen

 

Vi må endre på denne kulturen/ukulturen. Det er mulig vi mister noen, men vi må holde på det vi har i visjonen og vedtektene. Jeg vil heller ha 20 dedikerte korister som prioriterer ÅsEnsemblet enn 44 hvor over halvparten bare er med når de ikke skal noe annet

 

Jeg vil foreslå til neste årsmøte at korister må melde/begrunne til stemmeleder/dirigent/styret hvorfor de ikke er med. Folk skal ha veldig gode grunner til å si nei til konserter styret har sagt ja til.

 

Jeg er veldig glad for hver og en av dere som er med i koret nå og vil gjerne ha med absolutt alle. Jeg er blitt glad i dere alle sammen. Alle er gode nok sangere. Men jeg vil ha deg med under forutsetning av at du virkelig vil dette, at du vil prioritere det ÅsEnsemblet står for.

 

Så må hver og en av dere nå tenke dere godt om, og gi tilbakemelding dersom dere ikke er enige i det jeg nå har sagt, og ikke vil være med på disse betingelser. Vi skal ikke diskutere dette. Det blir slik jeg har sagt nå, det er nedfelt i visjonen og vedtektene. Det er et sånt kor jeg vil være dirigent for. Jeg legger ned mye arbeide i koret, og det gjør dere som øver og er med også. Jeg ønsker ikke et stort halvinteressert kor. Jeg vil ha et dedikert kor, et amatørkor med høyt faglig nivå som dere kan være stolte av å være med i. Det får vi bare om vi møter opp og gjør det som forventes av oss. Dere har stort potensiale til å bli akkurat det koret.

 

Så er det fint om dere som har sagt nei til de ulike arrangementene, kan gå tilbake og kommenter hvorfor dere ikke kan være med. Så ser jeg hvor skoen trykker. Vil du ikke skrive det der, send meg en melding/mail/messenger.

 

Ukrainakonserten er dessverre kjørt, vi skulle være arrangementskor og andre kor skulle inviteres til å delta. Det rekker vi uansett ikke nå. Men Pride 16. september og Korvaka kan vi fortsatt rekke. Derfor gis du anledning til å gjøre om avmeldingen din innen fk fredag(16. juni).

 

 

 

Sak 2. PLANER FOR DE NESTE ÅRENE

 

Vi bør snarest avgjøre hva vi gjør de neste årene. Vi må begynne å planlegge nå, uavhengig av saken ovenfor. Vi har ulike alternativer, slik jeg ser det. Skisserer de her

 

  • Plan A: Vi har Jubileumsforestilling som planlagt i 2024, med alt det arbeidet det innebærer. Men orker vi det om allerede ett år? Det blir 3. året med hardt arbeide hele vårsemesteret. Konsertene blir ev i uke 16(17. – 29. april). Pga påske i overgangen mars-april rekker vi det ikke før. Med vi må være klare for alt det innebærer av innsats fra alle. Hva med økonomien? Hvis vi svarer nei til det, vil jeg gjerne vite hva det er som gjør det. Er det pga helgene? Pga jobben med markedsføringen? Pga maset om å selge billetter? Pga mye å øve inn? Annet?

 

  • Plan B: Det er likevel ikke vårt jubileumsår i 2024. Da vi var 10 år ventet vi til vi var 11 år. Skal vi vente til i 2025 med jubileumskonserten? Ha 22 årsjubileum istedenfor 20? Gjøre noe gag ut av det, at vi jubilerer ved 11 og 22 år(to like tall osv). Hvsi vi elger å utasette enda ett år, kan vi f eks ha en helt annen, enkel konsert (ikke i kinoen) til våren, hvor vi ikke legger ned så mye arbeid på markedsføring og forarbeide i 2024.

Øve må vi uansett. Vi kunne f eks gjøre noe helt annet dette året, kanskje utfordre oss i en helt annen sjanger? Vi kunne f eks kan sette opp Forkledd Gud, et fantastisk gresk drama som varer ca 20 min – 30 inkl en del resitering. Teksten tar utgangspunkt i gresk mytologi, myten om Apollon. Han var sønn av  Zev og Leto og var gud for blant annet spådommer, kunst og vitenskap. Blir fremstilt som ung og vakker med gyllent hår. Sterk, dyktig byeskytter og en fremragende lyre- og fløytespiller og sanger. Mye skjer, Apollon blir så dyktig at guden Hades (hersker over dødsriket) blir bekymret for riket sitt fordi menneskene blir helbredet og får overtalt sin bror Zev til å drepe Apollons sønn. Apollon hevner seg ved å drepe kyklopene som hadde smidd Zevs drapsvåpen osv. Som straff ble han dømt til å ta tjeneste på jorden. Og dette handler dette stykket om. Mye vakker sang og musikk. Veldig annerledes enn det vi pleier gjøre.

Link til albumet her: https://open.spotify.com/album/6xdmETURGeY34t0xR3fVdY?si=7LcGb1wNSUiuuvOvz3C_3Q

Så må vi legge til noen sanger slik at vi får en liten time. Ev invitere andre korister til å delta i den lyriske suiten. Kanskje tjene penger på dette? Den kan settes opp i kirken. Men det krever et lite strykeorkester..

Eller vi kan ha en annen type konsert i kirken, mer den type sanger vi pleier synge samt noen koselige vårsanger. Bruke fra eget repertoar pluss litt til. Enkelt, uten lydanlegg og koreografi. Da kunne vi rukket å øve litt til neste storkonsert parallelt.   

Jeg foreslår kirken fordi det er eneste sted vi kan ha mange publikummere uten å måtte bruke penger på lyd og lys

 

  • Plan C: Vi kan vente til vi er 25 år med Jubileumskonserten(det vil bli i 2028). Da kunne vi gjøre noe enkelt i 2024, f eks som foreslått i plan B, så ny storkonsert i 2025, enkel konsert i 2026 og 2027, så har vi en gedigen Jubileumskonsert i 2028.

 

  • Plan D: Vi trenger ikke ha jubileumskonsert i det hele tatt. Bare fortsette med annet hvert år storkonsert og nedskalert konsert.

 

 

Til slutt:

Det er viktig å få på plass hva vi gjør i 2024. Planleggingen må starte nå, ting & tang må være på plass når dere kommer til første øving 21. august.

 

Vi hadde en runde med koret etter årsmøtet mht disse alternativene og fikk nyttige tilbakemeldinger Kontakt ev noen i styret eller meg dersom du har sterke synspunkter på alternativene. Styret møtes ganske snart og tar avgjørelser på dette.

 

Jeg gleder meg til å starte opp i august, uansett hva vi velger å gjøre 🎶

 

Tusen takk for de nydelig rosene jeg fikk i går. Det satte jeg umåtelig stor pris på 🥰 

 

Ønsker dere en riktig god sommer 🌺